DOCENTEN

Joyce Vlaarkamp

Oprichtster en docent Zen Shiatsu Opleiding

Afgestudeerd als fysiotherapeute kwam ik in aanraking met shiatsu en dit bleef altijd de rode draad in mijn bestaan. Ik studeerde bij zoveel mogelijk leraren maar Kazunori Sasaki, leraar van de Masunaga stijl shiatsu werd mijn leraar en ik beoefen shiatsu sindsdien vanuit deze stijlvorm. Daarna bekwaamde ik me in Chinese en Japanse acupunctuur. In 1995 heb ik de Zen Shiatsu Opleiding opgericht, waar de Zen Shiatsu wordt gedoceerd met een degelijke achtergrond in de Oosterse Geneeskunde vanuit de Japanse meridiaantherapie.

Mijn visie is dat shiatsu vanuit een degelijk helder kader een prachtig sensitieve en effectieve manier van behandelen is met eindeloze variatie en mogelijkheden en het boeit me enorm vanuit dat perspectief te behandelen en les te geven.

Egon

Egon Weersink

Docent eerste en tweede jaar

Docent eerste en tweede jaar. Opleiding leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO) afgerond in 1988. Tijdens het geven van gymnastieklessen in het basis-, voortgezet- en hbo-onderwijs begon de zoektocht naar de juiste vorm en manier van lesgeven. Naast de technische en tactische kijk stond voor mij het individu als holistisch geheel steeds meer centraal. Dat lichaam en geest onafscheidelijk zijn is bekend, maar hoe zat het de vorm, de balans en het energetisch vermogen? Het studeren van Zen Shiatsu gaf op elke openstaande vraag het passende antwoord. Mijn afstudeer opdracht en onderzoek naar rsi in samenhang met shiatsu en individuele sporttrainingen resulteerde in de Poster: “Dagelijkse Meridiaanstrekkingen”. De oosterse shiatsu en westerse kijk op bewegen kwamen samen en resulteerden in de start van mijn huidige bedrijf Tsubo Fitness, waar het geven van shiatsu en persoonlijke trainingen, gericht op de meridianen en hun elementaire balans, centraal staat.

Yoshinori Myashita

Yoshinori Myashita

Yoshi

Yoshinori of Yoshi zoals de meeste mensen hem noemen was een van de eersten die in Nederland kwam werken en lesgeven in shiatsu. Hij heeft gestudeerd aan het Nippon Shiatsu college in Tokyo bij de toen nog levende Namikoshi en deed daarna praktische ervaring op bij Ichimura Sensei. Hij heeft een schat aan kennis en praktijkervaring die hij graag en rijkelijk deelt met zijn studenten. never a dull moment! Yoshi komt 2 lesdagen bij elk jaar.

Monika Forster

Monika Forster

Begeleider oefenavonden en intervisie, gastdocente en verzorgt introductiecursus

Studeerde aan de School voor Nieuwe Dans Ontwikkeling en danste bij Surprapto Suryodarmo die bewustzijn in beweging centraal stelt. Ook shiatsu wordt gegeven vanuit bewuste aanwezigheid in het lichaam en van hieruit ontstond een prachtige dynamische stijl van shiatsu. De combinatie van bewuste aanwezigheid en de visie van de Chinese geneeswijze dat er geen scheiding is tussen lichaam en geest maken dat zij shiatsu ervaart als het in de praktijk brengen van de zoektocht van haar leven. Andere elementen hierin zijn het volgen van het pad van de Boeddha en de Ridhwan School.

Jelle van Andel

Jelle van Andel

Docent 2de en 3de jaar, begeleider supervisie

Vanuit martiale kunsten geïnspireerd geraakt door oosterse visie op gezondheid. Werkzaam als Shiatsu therapeut en docent stoelmassage. Grootste inspiratie: beginners mind.

Martijn Steinz

Martijn Steinz

1ste en 2de  jaars docent

Na jaren werkzaam te zijn geweest als (kinderboeken)illustrator besloot ik in 2002 het roer rigoureus om te gooien. Het solitaire kunstenaarschap was niet echt aan mij besteed en zocht naar een uitdaging waarin ik op een andere manier creatief kon gaan werken. De studie aan de Zen Shiatsu Opleiding gaf mij de invulling waar ik zo lang op zoek naar was geweest. Shiatsu is namelijk bijzonder dynamisch. Iedere klacht behoeft een eigen behandelingswijze. Iedere mens zit dan ook anders in elkaar.

Daarom is het zoeken naar de juiste behandeling een uiterst creatief proces wat altijd boeiend blijft en nooit verveelt: het zoeken doe je dan ook samen.Maar dit geldt evenzeer voor het lesgeven: leraar en studenten vormen een geheel en je vult elkaar aan.Zoals het Yin-Yang symbool. En zo schuilt er in de student onbewust ook een klein stukje leraar, en in mij een klein stukje student.Want onverwachte vragen uit de klas zijn grote leermomenten.

Verder ben ik praktiserend als Chinees- en Japans acupuncturist in mijn praktijk Zen Shiatsu Atelier te Amsterdam.

 

 

a-helderman

 Anatomie docent

Tijdens mijn opleiding tot fysiotherapeut kwam ik in aanraking met Shiatsu. Vanaf het begin bleef de gedachte:
“Ooit ga ik…”
Nu ben ik Shiatsu therapeut. Op de opleiding ervoer ik hoeveel voordeel ik had dat ik een fysiotherapeutische achtergrond heb. Doordat ik de kaart van de mens al kende kon ik makkelijker het meridiaanverloop plaatsen. Dit voordeel, van het begrijpen van de menskaart, met de bergen, dalen, rivieren en zeeën,  wil ik overdragen aan de studenten die anatomie volgen.

Lid van Oort (19490

Lidy van Oort

 

Docent Fysiologie/Pathologie en EHBO

Na haar studie geneeskunde heeft zij zich gespecialiseerd als huisarts en werkzaam als zodanig. Vanwege haar interesse in onderwijs veel onderwijstaken op diverse instellingen. Studie homeopathie, bedrijfsarts en instructuur EHBO. Een duizendpoot met veel hands on ervaring.

 

Mw. Denninger

Docent communicatie derde en vierde jaar

Sinds 2013 geef ik trainingen en opleidingen in communicatie en sociale vaardigheden en ik heb daarnaast een eigen praktijk voor coaching en counseling. Ik vind het belangrijk om de vraag achter de vraag te horen en in te spelen op de behoefte van een cliënt of student. Werken in een groep is een dynamische manier om te experimenteren met nieuw gedrag en van elkaars ervaringen te leren.

Het docententeam

Het docententeam

Het docententeam