MERIDIAANSTREKKING

De meridiaanstrekkingen zijn een fantastische manier om aan de lijve te ondervinden hoe de werking is van de verschillende meridianen op je functioneren en daarnaast je conditie zo optimaal mogelijk te houden. De strekkingen hebben niet de intentie van louter rekken en soepel maken maar een uitnodigen van de stroming van de ki: de levensenergie die in iedere meridiaan stroomt.

 

1. Staan

1. Staan

2. Long - dikke darmstrekking

2. Long – dikke darmstrekking

Doe daarom de strekkingen zo ontspannen mogelijk zonder jezelf te ontzien. Gebruik je adem: adem in in de beginpositie en voer dan de strekking uit op je uitademing die je heel zacht probeert te maken. Eenmaal in de positie adem je een aantal malen rustig door totdat je het totale verloop van de strekking goed voelt, niet alleen de stijve stukken.

3. Start maag - miltstrekking

3. Start maag – miltstrekking

4. Maag - miltstrekking

4. Maag – miltstrekking

Als je bekend bent met het verloop van de meridianen kun je met behulp van de concentratie de werking van de strekking steeds meer verdiepen.

 

5. Dunnen darm-hartstrekking

5. Dunne darm-hartstrekking

6. Blaas-nierstrekking

6. Blaas-nierstrekking

De strekkingen zijn in een specifieke volgorde van telkens twee gekoppelde meridianen, altijd beginnend bij de longmeridiaan en eindigend bij de lever/galblaas.

7. Start hartbeschermer-driewarmerstrekking

7. Start hartbeschermer-driewarmerstrekking

8. Hartbeschermer-driewarmerstrekking

8. Hartbeschermer-driewarmerstrekking

Leg je vooral niet speciaal toe op moeilijke strekkingen, de strekkingen die je prettig vindt geef je de meeste tijd en aandacht. Bij voorkeur doe je de strekkingen overdag vanwege hun opwekkend karakter.

9. Galblaas-leverstrekking 1

9. Galblaas-leverstrekking 1

Galblaas-leverstrekking 2

10. Galblaas-leverstrekking 2

Even navoelen.

11. Rugligging

11. Rugligging