Mawangdui en het voeden van het leven

Kennen jullie bovenstaande afbeeldingen? Ze zijn onderdeel van een schrijven over Dao yin oefeningen afkomstig uit de tombes van Mawangdui, en de eerste vondsten waarbij oefeningen werden gepresenteerd voor het voorkomen en behandelen van aandoeningen en cultiveren van ki/chi. Deze tombes werden gevonden in Changsha, provincie Hunan, Zuid-Centraal China, geopend rond 1973 en omdat het bekende mensen betrof weten we dat de tombes werden gesloten in 168 voor Christus.

Hoe plaatsen we deze vondst in de geschiedenis van de Oosterse Geneeskunde en wat zegt het over de tijd waarin deze oefeningen ontworpen zijn?

Voordat de meridiaan pathologie goed en wel zijn intrede had gedaan met het verschijnen van het boek over de interne geneeskunde van de Gele Keizer (Nei Jing Huang Ti) was er een gangbaarder pad, dat van het voeden van het leven: Yang Sheng. Wordt in de Huang di Nei Jing nog duidelijk gesteld dat het geen zin heeft om een patiënt te behandelen die reeds ziek is, net zo min als een leger bijeen te zoeken als een oorlog al in volle gang is , is in de tekst van de Gele keizer al duidelijk sprake van een behandelaar/arts, die dan toch uiteindelijk wel een ingang vindt in de te verwachten lijn van ontwikkeling van de ziekte. In de tijden voorafgaand aan de ontwikkeling van meridiaan pathologie, (acupunctuur)punten en behandelmethodes gericht op een arts-patiënt relatie lag het focus op het Cultiveren van het lichaam waarbij principes werden nageleefd die je zou kunnen omschrijven als macrobiotische hygiëne, betrekking hebbend op gebied van voeding, adem, seksualiteit, slaap en mind. Deze tradities komen voort uit een veel grotere stroming dan alleen geneeskunde, het borduurt voort op filosofische tradities, sjamanisme, astrologie, hemerologie of kalenderstudie, yin en yang en de vijf elementen, gepraktiseerd en gecultiveerd niet alleen door artsen maar door sjamanen, filosofen, kruidenzoekers en verkopers, vroedvrouwen en minnen. Uiteindelijk resulteerde dit in de vierde eeuw voor Christus in publicaties waarbij artsen hun aanbevelingen en recepten publiceerden die studenten trokken die dan bij hen in de leer gingen. Het schijnt dat deze boeken verschrikkelijk populair waren bij de elite van die tijd (er waren zelf recepten-verzamelaars) en we moeten de vondsten uit de tombes van Mawangdui in deze traditie plaatsen.

Mawangdui

In de graftombes van Mawangdui die rond 1973 werden geopend, werden drie graven gevonden: van de markies Li Cang, zijn vrouw ( Lady Dai) en als laatst is een van hun zonen bijgezet, de tombe werd gesloten in 168 voor Christus. In de tombe van de zoon werd een grote doos van lakwerk gevonden waarin 30 manuscripten met wel 45 teksten werden aangetroffen, grotendeels op zijde en ook wel op houten- en bamboelatjes. Er waren 3 bekende teksten: Lao Tze en de I Tjing en een commentaar daarop, maar daarnaast veel medische teksten die verder in onze geschiedenis niet bekend waren. De medische teksten gaan over Chi en meridianen ( 11) en over moxa;  behalve een soort aderlaten wordt er nog geen melding gemaakt van naalden en punten. De andere teksten gaan over (medische) recepturen, al dan niet magisch. Daarnaast over voeding, ademhalingstechnieken, seksuele technieken en lichaamsoefeningen: Dao yin ( letterlijk : pulling and guiding), voorloper van de meridiaanstrekkingen van Masunaga en de Do-In. De zoon van Li Cang, die waarschijnlijk rond zijn dertigste begraven werd, had deze teksten verzameld: misschien uit familiebezit of uit interesse laten schrijven/ kopiëren op de kostbare zijde, de teksten zouden uit 200-175 BC stammen.

Voeden van het leven

In de teksten is veel kennis aanwezig die prikkelt in de zin dat het terugvoert op een verantwoording nemen van de eigen hygiëne van het lichaam in de grootste zin van het woord. Het belang van slaap, adem, voeding en beweging zit al op onze radar maar de seksuele hygiëne is blijkens niet van onze cultuur, maar wordt gelukkig nu opnieuw geïntroduceerd vanuit China in het NVA congres en in de Tao training van Reinoud Eleveld. Ik hoop dat door deze kennis opnieuw te integreren ons leven beter gevoed kan worden.

 

 

Meer lezen: Donald Harper : Early Chinese Medical Literature , The Mawangdui medical manuscripts.

 

Voorbeeld:

“Spring Days

After rising in het morning, eliminate water, scrub the hands , rinse the mouth, wash the teeth, unfasten the hair, stroll to the lower end of the hall to meet the purest of dew and to receive the essence of heaven, and drink one cup of water-these are the means to increase accord. Enter the palace from evening until greater midnight, increasing it injures vapor.”

Joyce Vlaarkamp

Een reactie op “Mawangdui en het voeden van het leven

Laat een antwoord achter aan www.schweizerknive.dk Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *