De Neijing Tu: Het innerlijk landschap

In ons oosterse geneeskunde-vakgebied werken we holistisch, we brengen geen scheiding aan tussen lichaam en geest. Hoewel het woord het tegendeel oproept werken we in de oosterse geneeskunde wel vanuit een bepaald dualisme : die van het innerlijk en het uiterlijk landschap. Het Uiterlijk landschap, ook wel het gemanifesteerde landschap, is wat je ziet en vast kan pakken: organen, bloed, weefsels, spieren etc. De meeste (westers-medische) behandelingen die we kennen vinden plaats binnen dit landschap.

Het Innerlijk landschap is datgene waar ons gemanifesteerde lichaam uit ontstaat en weer in terug stroomt, meer als een potentie. Dit lichaam is heel en ook buitengewoon overvloedig. Wat ook je ziektegeschiedenis is, alles in dit landschap heeft de originele instellingen, alles is compleet. Behandelen en trainen vanuit dit landschap werkt op optimalisering van ki, meridianen, energiehuishouding, bewustzijn.
In het Taoïstische wereldbeeld is het Uiterlijke Landschap als een soort topje van een golf,  en het Innerlijk landschap de oceaan die de golf draagt of voortbrengt, en weer in zich opneemt.

Waarom zou je werken met het puntje van de golf als je een oceaan in beweging kunt brengen?

 

Neijing Tu, afgewreven van een steen,White Cloud tempel in Beijing.

 

 

 

 

Hierboven zie je een afbeelding van het Innerlijk landschap, de Neijing Tu, een afbeelding uit 1886 die je nu kunt vinden in de White Cloud Tempel in Beijing. Je ziet in de weergave een afbeelding van de romp met daarin de drie dantiens. Onderaan zie je de bekkenbodem overgaand in de ruggengraat langs het Ming men vuur omhoog tot op de toppen van Kun Lun: het  gebergte waar Lao Tze huist als symbool van puur bewustzijn. Je ziet aan de voorkant de verbinding van het gouverneurs met het conceptievat  (via het plaatsen van de tong achter de voortanden) ,en langs de 12 verdiepingen tellende pagode (de keel) omlaag langs de organen, langs de herdersjongen die symbool staat voor het hart-vuur en onschuld, langs de bosschages van de lever, de ijverige weefster ( de Nier-Yin)  die zijde spint uit maanlicht en de energie van de Melkweg, en de immer aarde-ploegende os die staat voor transformatie en zelf cultivatie . Ik geloof dat ik nog 25 jaar nodig zou hebben om de prent werkelijk te doorgronden in al haar facetten.

Maar kan je deze inzichten praktisch toepassen?
Dit is hoe je je eigen innerlijk landschap activeert (kost ca. 3 minuten):

  • Maak je ogen zacht, stem je af op de stilte tussen de geluiden, trek een lijn tussen je mondhoeken en de punten van je oren zodat een innerlijke glimlach ontstaat, ( activeert de Shen);
  • Stel je je hart voor als een ontluikende bloem en voel je verbonden met alles en iedereen die er toe doet in je leven ( activeert de Qi);
  • Voel de adem in je onderbuik en voel je verbonden met je levenskracht (activeert de Jing). Door een lichte t-klank te maken activeer je je bekkenbodem (de blauwe schaal onder je innerlijk landschap).

Door je af te stemmen op je drie dantiens ben je onmiddellijk verbonden met je eigen innerlijk landschap.  Je zult meteen een ontspanning bemerken waardoor je kunt staan, zitten en werken met een minimale spierspanning, je staat op je inwendige structuur. Eenmaal in contact met je eigen innerlijk landschap kan je leren communiceren met het innerlijke landschap van je cliënt. Je krijgt dan toegang tot de symbolen die je nodig hebt om de Qi balans te leren lezen en het resultaat van je behandeling te volgen.